1. Home
  2. Docs
  3. Voorraad
  4. Leveringsorders
  5. Hoe worden de verwachte leveringsdatums bepaald?

Hoe worden de verwachte leveringsdatums bepaald?

Verwachte leveringsdatums worden berekend om het mogelijk te maken om leveringen, ontvangsten, enz. te plannen. Afhankelijk van de gewoonten binnen uw organisatie zal BizzCloud automatisch leveringsdatums genereren via de planner. De BizzCloud planner berekent alles per regel, zowel voor een productieorder, leveringsorder, verkooporder, enzovoorts. De berekende datums zijn afhankelijk van de verschillende doorlooptijden geconfigureerd in BizzCloud.

Doorlooptijden configureren

Het configureren van doorlooptijden is een eerste essentiële stap om het berekenen van verwachte leveringsdatums mogelijk te maken. Doorlooptijden zijn de vertragingen (in termen van levering, productie, …) die zijn toegezegd aan uw partners en/of klanten.

Het configureren van de verschillende doorlooptijden wordt als volgt gedaan:

Op een productniveau

  • Leverancier doorlooptijd:

Dit is de tijd die de leverancier nodig heeft om de door u aangekochte producten te leveren. Om de leverancier doorlooptijd in te stellen gaat u naar het Voorraad tabblad. U zult een verkoper aan uw product moeten koppelen om een leverancier doorlooptijd te kunnen selecteren.

Zodra u een verkoper heeft geselecteerd kunt u het formulier van de verkoper openen om de Leverancier doorlooptijd in te stellen. In deze situatie hebben veiligheidsmarge dagen geen invloed, de verwachte leveringsdatum zal gelijk zijn aan Datum van de aankooporder + Leverancier doorlooptijd.

  • Klant doorlooptijd:

Klant doorlooptijd is de tijd die benodigd is om het product van uw winkel of magazijn naar de klant te krijgen. Dit kan per product geconfigureerd worden. Selecteer simpelweg een product en ga naar het verkoop tabblad en stel de Klant doorlooptijd in.

  • Productie doorlooptijd:

Op dezelfde pagina is het mogelijk om de Productie doorlooptijd te configureren. De productie doorlooptijd is de tijd die nodig is om het product te fabriceren.

Op bedrijfsniveau

Op bedrijfsniveau is het mogelijk om veiligheidsmarge dagen te configureren om eventuele vertragingen op te vangen zodat u aan uw verplichtingen kunt voldoen. Het idee is om backup dagen af te trekken van berekende leveringsdatums in het geval van vertragingen.

  • Verkoop veiligheidsmarge dagen:

Verkoop veiligheidsmarge dagen zijn backup dagen die u in staat stellen om uw verplichtingen naar klanten tijdig na te komen. Het zijn foutmarges voor de doorlooptijden voor leveringen. veiligheidsmarge dagen volgen dezelfde logica als polshorloges van vroeger, om op tijd te arriveren. Het idee is om het aantal veiligheidsmarge dagen van de bereking af te trekken om zodoende een eerdere leveringsdatum te berekenen dan de toegezegde leveringsdatum voor de klant. Op deze manier bent u er zeker van dat u uw verplichtingen na kunt komen.

Om de veiligheidsmarge dagen in te stellen gaat u naar Instellingen ‣ Algemene instellingen en klik op Configureer uw bedrijfsinformatie.

Zodra het menu geopened is ga naar het configuratie tabblad en stel het aantal veiligheidsmarge dagen in.

  • Inkoop veiligheidsmarge dagen:

Aankoop veiligheidsmarge dagen volgen dezelfde logica als verkoop veiligheidsmarge dagen.

Dit is een veiligheidsmarge voor verkoper doorlooptijden. Wanneer het systeem een inkooporder om producten aan te schaffen genereert worden deze enkele dagen eerder ingepland om onverwachte vertragingen van de verkoper. Aanschaf doorlooptijden kunnen gevonden worden in hetzelfde menu als verkoop veiligheidsmarge dagen.

Op route niveau

De tijd die benodigd is om producten intern te verplaatsen vanwege beweging van de voorraad kan ook van invloed zijn op de berekende datum.

De vertraging veroorzaakt door interne verplaatsingen kunnen gespecificeerd worden in de Voorraad module wanneer u een nieuwe push regel aanmaakt in een route.

Ga naar de push regels instellingen voor een route om een vertraging in te stellen.

Op verkooporder niveau:

  • Aanvraagdatum:

BizzCloud geeft u de mogelijkheid om een gevraagde datum van de klant te selecteren door in het Overige informatietabblad van de verkooporder een datum te specificeren. Indien deze datum eerder is dan de verwachte leveringsdatum geeft het systeem automatisch een waarschuwing. U dient de sale_order_dates geïnstalleerd te hebben om dit te kunnen doen.

Voorbeeld

Voorbeeld, u verkoopt vandaag een auto (1 januari). Dit betreft een verkoop op bestelling en u heeft toegezegd de auto binnen 20 dagen (20 januari) te leveren. In dit scenario is het mogelijk dat de planner de volgende handelingen in gang zet afhankelijk van uw configuratie:

  • Januari 19: werkelijk geplande leverdatum (1 dag na de verkoop veiligheidsmarge dag)
  • Januari 18: ontvang het product van uw leverancier (1 dag van inkoopdagen)
  • Januari 10: deadline om te bestellen bij uw leverancier (9 dagen van leverancier zijn doorlooptijd)
  • 8 januari: trigger een inkoopverzoek voor uw inkoopteam aangezien het team gemiddeld 2 dagen nodig heeft om juiste leverancier te vinden en om de bestelling te plaatsen.
Was this article helpful to you? Yes No